Lux (201 ZB)
De in 1951 door NSU geïntroduceerde Lux is, wat betreft het frame, een doorontwikkeling van de kleinere Fox. Zo werd de voor- en achtervering uitgebreid met hydraulische dempers waardoor de wegligging verbeterde en werd de verbrandingslucht voortaan via het holle frame aangezogen. Dit resulteerde in een betere luchtfiltering en minder aanzuiggeruisdemping. Deze verbeteringen vinden we ook bij de Max, die als het broertje van de Lux, maar dan met viertaktmotor gekenschets kan worden. In de laatste productiejaren van de (inmiddels Super) Lux zijn er in het geheel geen verschillen meer tussen het frame van de Lux en de (Spezial) Max. In een Lux kan dan de motor van de SpecialMax ingebouwd worden en natuurlijk ook andersom.
Modelontwikkeling
Ondanks dat er speciale uitvoeringen waren voor de export (o.a. met verchroomde velgen) proberen we hier toch een kort overzicht te geven van de verschillende ontwikkelingen aan de Lux.
Vanaf Frame-/motornummer | Aanpassing |
1 700 001 / 662 001 | Eerste uitvoering, met open Knecht-luchtfilterbol en afdekplaat op frame, 45 Watt (MLZ n 45/60 L) |
1 709 450 / 671 466 | Wijziging krukashuis rechts |
1 712 384 / 674 431 | Wijziging krukashuis links |
1 720 862 / 683 130 | Wijziging slotje gereedschaps- en accubak. Hiervoor waren maar 6(!) verschillende sleutels. Ook stuurslot veranderd |
1 721 481 / 683 740 | Wijziging claxon-beugel |
1 721 749 / | Wijziging rem- koppelingshendel aan stuur |
1 722 234 / 684 491 | Wijziging kettingkast |
1 730 634 / | Luchtfilter aangesloten op frame bij exportmodellen |
1 735 809 / | Andere tank, verstevigde voorvork (62->66mm) |
1 736 715 / | Andere ophanging voetsteunen |
1 738 083 / 983 605 | Keuze tussen 6 Ah en 7 Ah accu |
1 740 249 / | Luchtfilter aangesloten op frame bij alle modellen |
1 740 922 / 986 781 | Wijziging schroeven en pakking koplampbevestiging |
1 744 171 / 990 070 | Frame gelijk aan dat van de Max, aanpassing aan de cilinderkop, krukashuis rechts |
1 747 673 / 993 673 | 60 Watt (MLZ n 60/6/1600/1 L) |
1 750 997 / 996 973 | Aanpassing starter-as |
1 752 767 / 998 919 | Koplamp 160/01 NTZ-Si4-NSU/Hella (i.p.v. 160/01 NTZ-Si-NSU/Hella) |
1 756 300 / 3 002 645 | Aanpassing verankering schakel-as |
1 757 504 / 3 004 034 | Andere moer bevestiging achterspatbord (midden bovenop) |
1 757 675 / 3 004 202 | Introductie Superlux |
1 760 743 / 3 007 334 | Nieuwe uitlaat-bocht |
1 761 467 / 3 008 009 | Nieuwe uitlaat-demper |
1 763 714 / 3 010 319 | Wederom nieuwe uitlaat-demper |
1 764 220 / 3 010 762 | Wijziging bevestiging remweerstand achterwiel |
Technische gegevens
Motor | Ééncilinder tweetaktmotor met vlakke zuiger |
Inhoud | 198 cm3 |
Boring x Slag | 62 x 66 mm |
Vermogen | 8,6 pk |
Compressie | 1:6 |
Carburateur | Bing 2/20/16 |
Smering | Mengsmering 1:25 |
Electrisch | Accu / bobine |
Krachtoverbrenging | Ketting |
Koppeling | Meervoudige droge platenkoppeling |
Versnelling | 4 versnellingen |
Opbouw | Geperst stalen frame |
Voorwiel | Hydraulisch gedempte telescoopvork |
Achterwiel | Swingarm met centrale, hydraulisch gedempte veer |
Remmen | Twee halve trommels |
Wielen en banden | 3,00 x 19″ |
Algemene gegevens | L: 2.051mm, B: 716mm, H: 984mm |
Gewicht | 135 kg |
Tankinhoud/verbruik | 11,5l / 2,5l/100km |
Topsnelheid | 95 km/h |
Productieaantal | 1951: 3.651 1952: 30.660 1953: 17.052 1954: 11.847 (incl. de eerste Superluxen) |
Superlux
Na het topjaar 1952 daalden de verkopen van de Lux snel, reden voor NSU om een ‘snellere’ versie, de Superlux, uit te brengen. Deze machine was grotendeels gelijk aan de Lux maar liep wel vijf km/h sneller doordat de krukas, de cilinder en de cilinderkop nog eens stevig onder handen genomen waren door de NSU ingenieurs. Om dat ‘geweld’ te beteugelen en in stand te houden werd de fiets voorzien van grotere remnaven en een grotere brandstoftank. Het mocht echter niet baten, de algemeen teruglopende verkoop van motorfietsen zette door en in 1956 werd de productie van ook de Superlux gestaakt.
Technische gegevens (afwijkingen t.o.v. Lux)
Vermogen | 11 pk |
Carburateur | Bing AJ 2/24/32 |
Topsnelheid | 100 km/h |
Remmen | Volle aluminium trommel remnaven (SpezialMax) |
Tankinhoud | 14l |
Gewicht | 152kg |
Verbruik | 3l/100km |
Productieaantal | 1954: 11.847 (incl. Lux) 1955: 13.395 1956: 2.600 |
Meer informatie
Terug naar motorfietsen