![NSU-D Quick](http://nsu.nl/plaatjes/quick-d.jpg)
NSU-D Quick
De NSU-D Quick is de versie van de NSU Quick die van voor WO 2 (1936) tot ruim daarna (1953) in steeds vernieuwde versies werd geproduceerd. Het was een zeer populair model dat in zowel een heren- als ook een dames-versie beschikbaar was. Het damesmodel had een diepere framebuis en was uitgerust met een kleinere (6 l.) tank.
Technische gegevens
Motor | Staande luchtgekoelde ééncilinder tweetakt |
Boring x Slag | 49 x 52 mm |
Inhoud | 98 cc |
Vermogen | 3pk / 4.900t |
Compressie | 6,0:1 |
Carburateur | Amal 68/412 N D, Graetzin KF 14 N, Bing AJ 1/14 |
Luchtfilter | Knecht 475, Nat filter |
Brandstoftank | Verchroomde zadeltank, 3-stands kraan met filter |
Smering | 1:25 |
Electrisch | Accu met wisselstroom dynamo |
Dynamo | 15W, Bosch ULA 1 BR1 |
Krachtoverbrenging | Ketting met doorgetrokken kettingkast |
Koppeling | Meerschijfs kurklamellen |
Versnelling | 2-versnelling blokmodel |
Verhoudingen | 1:2,91, 1:1,76 |
Opbouw | Gelood gesloten buizenframe, achterwiel-standaard |
Voorwiel | Staalframe met schroefveer |
Achterwiel | ongeveerd, uitneembaar. Met NSU steekas |
Stuur | |
Zadel | |
Remmen voor achter | Trommelrem Met vrijloopnaaf |
Remtrommel | Ø: 100mm, B: 27,5mm |
Wielen en banden | 26 x 2.25″ |
Algemene gegevens | L: 1.970mm, B: 720mm, H: 1.100mm |
Gewicht | 63 kg |
Tankinhoud/verbruik | 7.5l, 1.9l/100km |
Topsnelheid | 55 km/h |
Bouwjaren | 1936 – 1940 |
Productieaantal | 116.919 stuks |
Nieuwprijs | RM 290,- |
Franse Quick
In Frankrijk werden ook Quick’s gebouwd. Deze uitvoering verschilde op enkele punten van de Duitse uitvoeringen. Meer information of de pagina over de Franse Quick.
![](http://nsu.nl/plaatjes/quick_fr.jpg)
Gripen (Zweden)
De Zweedse firma Gripen heeft veel verschillende tweewielers gebouwd die voorzien waren van een NSU motorblok. Zo ook een versie van de Quick.
![](http://nsu.nl/plaatjes/quick_se.jpg)
Meer informatie
Terug naar motorfietsen