De NSU Quick 50 is de laatste door NSU ontwikkelde motorfiets die ook daadwerkelijk gebouwd is. In 1962 kwam NSU met deze betrouwbare maar toch ook sportieve lichte motorfiets op de markt. Het was voor de NSU-marketingafdeling een klein lichtpuntje; de verkopen van NSU motorfietsen liepen al jaren terug. Maar al na 4 jaar, in 1965, werd het tweewielerhoofdstuk bij NSU definitief afgesloten.
Vaak wordt de Quick 50 in hetzelfde rijtje gezet als de sportmodellen uit de Quickly-reeks. Ze lijken misschien wel op elkaar en er zijn details van de Quickly TT afgekeken, maar het gaat hier om een echte nieuwe ontwikkeling.
De motor van exact 49,9 cc leverde 4,3 PK bij 7000 rpm, en had daarmee een top van rond de 70 km/h. De 80 kg zware werd aangedreven via een 4-staps voetversnelling. De koppeling was er een van het meer-plaats droge type. Een tank van 11,8 l en een verbruik van 3 liter op de honderd kilometer (= 1:33) zorgde voor een voldoende actieradius. De NSU Quick 50 heeft een open buizenframe, voor en achter gedempt methydraulische veren. De buddy-zit verhoogde het rij-comfort nog verder. Het stoppen werd geregeld via lichtmetalen trommelremmen op zowel voor- als achterwiel.
In Duitsland kon men deze motorfiets rijden met het lichte rijbewijs, klasse 4. Hiervoor hoefde alleen een theorie-examen gedaan te worden en dat al vanaf 16 jaar. Zo ongeveer het huidige bromfiets-rijbewijs.
In 1962 werden nog 3240 Quick 50’s gebouwd, maar in de jaren daarna liep de productie snel terug. Met de 9323e NSU Quick 50 werd de NSU-tweewieler dinastie afgesloten.
Het lijkt erop dat de Quick 50 voor een korte periode ook in licentie is gebouwd in AziĆ«. Op het Internet zijn een aantal foto’s opgedoken van een NSU-Agrima Quick 50. Meer informatie hierover is (uiteraard) van harte welkom!
Tot de invoering van het bromfietskenteken in Nederland, in 2006, reden veel eigenaren van een Quick 50 rond met een bromfiets-plaatje. Buiten de bebouwde kom, op 80 km-wegen, is het niet prettig rijden. Maar doordat de constructie-snelheid duidelijk hoger ligt dan de toegestane 45 km/h, moeten er veel machine alsnog aan een motorkenteken. Je ziet de machines mede hierdoor in Nederland bijna niet meer op de weg.
Productiegegevens
Jaar | Aantal |
1962 | 3.240 |
1963 | 1.783 |
1964 | 1.600 |
1965 | 2.700 |
Totaal | 9.323 |
Meer informatie
- Rostigstem Hobby der Welt (D)
- SittingMax.de (D)
- OldieMofa.de (D)
- Offizielle Schweizer NSU Homepage (D)
- Cybermotorcycle.com forum – 2 gespot in Taiwan (EN)
- Youhei’s Blog – heeft 2 Agrima’s (JP)
Terug naar bromfietsen
Terug naar motorfietsen