S.p.A. Aero Caproni (later Aeromere) werd in 1910 opgericht en was oorspronkelijk een vliegtuigbouwer. Na de 2e WO werd er in de 2 fabrieken in Trento en Vizzola ook motorfietsen gebouwd. De fabriek in Vizello ging onder een eigen naam verder. In 1960 was er een crisis en hield de Caproni-groep op te bestaan.
MAX 250
Dit model werd gepresenteerd in 1953. Er werd een contract afgesloten met NSU om het NSU Max-blok in een eigen buizenframe in te bouwen. Het ging om een bestaand frame dat verstevigd werd, vooral bij de voorvork. Net als de achterbrug kwam daar telescopische vering in. Ook kwam er een grotere tank op.
Lux 200
Het succes van de Max-versie bracht de Italianen ertoe ook een 2-takt 200cc machine in de markt te zetten; met het blok van de Lux.
175cc (Maxi)
Ook de lichtste versie van de NSU-motorblokken kwam in een italiaans frame terecht.
Quickly
In 1955 wordt de “zware” reeks uitgebreid met een 50cc Capriolo Quickly.
Scooter
Tijdens de grote beurs in Milaan in 1956 wordt nog een scooter geïntroduceerd die door een NSU-motor werd aangedreven.
Meer informatie
Terug naar motorfietsen