De NSU 251 R was samen met de NSU 502 TS de eerste waarbij de nieuwe naamgeving gehanteerd werd. Men was afgestapt van het gebruik van de sterkte van de motor.
Technische gegevens
Motor | Staande luchtgekoelde ééncilinder viertakt |
Boring x Slag | 63 x 80 mm |
Inhoud | 249 cc |
Vermogen | 6 pk |
Compressie | 4,8:1 |
Carburateur | Amac P J tweezuigercarburateur |
Brandstoftank | frametank |
Electrisch | Bosch magneetontsteking FC1 of Noris AF 1 K |
Krachtoverbrenging | Open leren riem naar achterwiel |
Koppeling | Natte staallamellen |
Versnelling | 2-versnelling blokmodel vanaf 1927: 3-versnelling blokmodel |
Opbouw | Gelood gesloten buizenframe, motor ligt in frame, voetplanken |
Voorwiel | Veerarm vanaf 1927: buizenframe met schroefveer |
Achterwiel | ongeveerd |
Voorrem | Na 1927: Trommelrem |
Achterrem | Instelbare uitzetrem |
Wielen en banden | 26 x 2 1/2″ |
Algemene gegevens | L: 2.080 mm, B: 820 mm, (zit)H: 740 mm |
Gewicht | 75 kg |
Tankinhoud | 6 l |
Topsnelheid | 60 km/h |
Bouwjaren | 1924 – 1928 |
Productieaantal | 23.624 stuks |
Nieuwpreis | RM 345,- |
In de club
Binnen de NSU Club Nederland zijn 2 motoren van dit model. Een daarvan wacht op restauratie, de ander wordt op dit moment in de originele staat terugebracht.
Meer informatie
Terug naar motorfietsen