NSU Club Nederland

Bromfietskenteken

1 2 3

Typegoedkeuring

We hebben de volgende Toelatingsnummers kunnen vinden:


NL B 4029
Quickly S 23

NL B 4034
Quickly F

NL B 7004
Quickly (N), S, L

NL B 9039
Quickly T, TT,
Cavallino
Voor zover we hebben kunnen bepalen gaan de modellen N23 mee op B4029 en de S/2 modellen op B4034. De typekeuring is pas in 1957 ingevoerd, dus Quickly’s van daarvoor horen geen sticker te hebben.

Een Quickly als snorfiets?

In principe is elke bromfiets terug te brengen tot hij voldoet aan de specificaties van een snorfiets. Hij mag dan maximaal 30km/h kunnen rijden. Met een kleinere (8mm) carburateur, en kleiner voortandwiel (11 tanden) kom je al een heel eind. Maar waarom?
Bij de meeste georganiseerde bromfietsritten kom je met een snor-Quickly niet meer mee. En als je er te hard mee rijdt riskeer je een boete. Bij de 3e maal te snel (“dus” opgevoerd) wordt ‘ie zelfs in beslag genomen. En als je later alsnog een “snelle” Quickly wilt moet je ‘em opnieuw laten keuren.

Een kenteken – en dan?

[NSU] Bromfietsen in Nederland

Hier een klein stukje aanvullende informatie over de geschiedenis van bomfietsen in Nederland, aangevuld met wat specifieke NSU Quickly informatie:

1948 Eerste bromfietsen op de markt
1953 Eerste NSU Quickly
1956 Invoering van maximumsnelheid van 40 km/u
Typekeurnummers worden door Onze Minister of de Dienst Wegverkeer in de Nederlandse Staatscourant gepubliceerd
Jul 1958 Typekeurnummers niet meer in de Nederlandse Staatscourant
1965 De laatste NSU Quickly verlaat de fabriek
1975 Invoering helmplicht
1996 Invoering bromfietscertificaat
Sep. 2005 Invoering Nederlands brom- en snorfietskenteken