De geschiedenis van de Quickly
In de jaren ’50 werd het een luxe om je met gemotoriseerd vervoer van A naar B te verplaatsen. Voor veel mensen was een auto nog een veel te dure aanschaf, net als een motorfiets. De eerste fabrieken begonnen met het plaatsen van motoren op hun fietsen, en zo ook NSU: de MotoSulm was een ietwat versterkte dames- of herenfiets, met een motor aan het stuur. De aandrijving van de 63cc 2-takt motor verliep via een snaar naar de voorwielnaaf. Heel vernuftig deed het spatbord van het voorwiel ook dienst als uitlaat.
Al snel werd er gezocht naar een stabielere oplossing; de motor kwam onder aan het frame, en zo ontstond de Quickly. Van 1953 tot 1967 werden er Quickly’s gebouwd, en daarbij waren er verschillende uitvoeringen. Toen in 1957 de productie van motorfietsen bij NSU werd gestopt, zorgden de Quickly’s voor een groot deel van de inkomsten.
Quickly (N)
De meeste kennen de Quickly als de NSU bromfiets uit de vijftiger jaren. Het model staat iedereen voor ogen als de bromfiets met het geperste stalen frame en het kleine ronde ei-tankje. Maar er zijn toch in loop der jaren meerdere modellen gemaakt. Geen enkele heeft overigens het succes van het eerste type overtroffen. Toen in Duitsland in 1953 de echte bromfiets van start kon gaan, waren hieraan nogal wat eisen verbonden om deze zonder rijbewijs te kunnen aanschaffen. Zo mocht de wielmaat niet kleiner zijn dan 26 inch, en de verlichting hoogstens 3 Watt. Het totale gewicht was gesteld op 30 kilo, met een marge van 10%. Het voertuig moest met behulp van trappers voortbewogen kunnen worden. De naam werd middels een prijsvraag vastgesteld als Moped: Motor mit Pedale. Zo ontstond de Quickly in oervorm met een gewicht van exact 33 kilo. Door met name deze gewichtseis werd gekozen voor een geperst stalen frame. Dit was al eerder toegepast bij de Fox en Lux motorfietsmodellen. De naam Quickly ontstond uit de verkleining, van de tot dan geproduceerde motorfiets Quick. De eerste Quickly modellen hadden geen verdere type aanduiding. Dit kwam pas later, toen er nieuwe type’s bij kwamen. De oer-Quickly had een klein tankje van 3-liter inhoud, en gespoten fietsvelgen met smalle trommelremmetjes. De gammele middenstandaard was van metaaldraad; alleen als je geluk had, bleef hij rechtop staan bij het wegzetten. De kleur was oorspronkelijk beige met een donkere tank. Later kwam er de bekende groene ‘erwtensoepkleur’ bij.
Quickly S
Toen de gewichtslimiet enkele jaren later verviel kwam het model Quickly S als extra uit. Deze had verchroomde velgen en driehoekige beplating aan voor- en achterspatbord. Nu was er ook een zijstandaard gemonteerd , zodat hij veilig kon worden geparkeerd. De koplamp was nu voorzien van een snelheidsmeter. Ook had men de keuze uit een blauw met grijze kleurcombinatie. In Nederland was ook een zwarte met beige tank leverbaar. De tankinhoud werd vergroot naar maar liefst 4,5 liter.
De standaard Quickly heet nu N.
Quickly L(uxus)
De vraag naar meer luxe en comfort werd in 1956 door NSU gehonoreerd met de komst van de Quickly Luxus. Hiertoe werd het frame veranderd zodat er achtervering kon worden toegepast. De verende achterbrug was aan de voorzijde scharnierend aan het frame verbonden. Aan de achterzijde verzorgden korte drukveren een veerweg van 40 millimeter. Om deze veren weg te werken kwam er een geweldige beplating over het achterwiel, waarin ook de zadelpen werd opgenomen. Een profiel-stalen stuur- en koplampbekleding zorgde voor een soort scootermodel. Vanaf nu was een beenscherm leverbaar, dat ook op de andere modellen gebruikt kon worden.
Cavallino
De periode van de grote productieaantallen is vanaf 1957 definitief voorbij. De meeste bromfietsfabrikanten in Duitsland hebben de poorten inmiddels moeten sluiten. Ook bij NSU is de afname sterk verminderd. Door de toenemende welvaart is het mogelijk geworden voor een grote groep om zich overdekt te verplaatsen. De bromfiets is nu niet meer het noodzakelijke vervoermiddel voor langere afstanden. Voonamelijk degene die nog geen rijbewijs hadden maakten er nog gebruik van. Maar dan moest het er wel goed uitzien, en niet meer zo armoedig als in de beginjaren.
Meer informatie over de Cavallino.
Quickly T(raum)
Bij NSU vroeg men hulp van een Zweedse ontwerper voor het nieuw te bouwen model. Alle bestaande principe’s werden overboord gegooid, alleen het motortje bleef vrijwel ongewijzigd. Het geheel was uitgevoerd met een buizenframe, wat royaal was voorzien van beplating. Voor de vering werden voor en achter olie-schokdempers toegepast. De voorvering was met een swingarm verbonden. De verende achtervork was tevens de drager van de motor. Hierdoor was deze meeverend, waardoor de kettingspanning altijd gelijk bleef. De benzinetank was onder de gedeelde buddyseat verstopt, evenals het luchtfilter. Het achterwiel was ruimschoots van een gestroomlijnde beplating voorzien met een mooi daarin opgenomen achterlicht. Het voorspatbord was ruim boven het wiel geplaatst en tevens fraai gemodelleerd, waardoor de swingarm- constructie onder het spatbord was weggewerkt. Het geheel was afgewerkt met fraaie emblemen op spatborden en achterwiel-beplating. Door de inkapseling van de motor was het nodig deze te voorzien van geforceerde koeling. Hierdoor ontstond het voor dit model specifieke gierende geluid. In voor en achterwiel waren ruime aluminium remtrommels gemonteerd. Door al deze voorzieningen was de prijs nogal fors uitgevallen, maar men hoopte hiervoor een nieuw koperspubliek te kunnen vinden.
Quickly TT
Naast het model T werd nog een model ontworpen met dezelfde constructie-detaits, maar dan op een meer sportieve leest geschooid. Hierbij was de royale beplating vervangen door een sportiever gelijnd motorfietsuiterlijk met grote liggende tank en een klein model buddyseat. De motor was nu weer rijwindgekoeld omdat de beplating om het blok was weggelaten. De uitlaat was voorzien van een overzetstuk met megafoonuiteinde. De buddyseat was opklapbaar voor toegang tot het gereedschap en het luchtfilter. De kleur van de brommer was in rood gehouden met beige accenten op- en onder de tank.
Al gauw bleek dat de nieuwe modellen niet het succes van de bestaande kon evenaren. Je kocht een Quickly, omdat je niet veel geld wou uitgeven, en toch probleemloos vervoer zocht. De nieuwe modellen waren voor een NSU gewoon te mooi en te duur.
Quickly S/2
Als tussenoplossing werd het model S/2 op de markt gezet. Dit was een normale reeds lang bestaande Quickly S, met het voorspatbord van de Luxus en de remmen van de T en TT. Deze waren ingespaakt in 25-inch wielen. Ook de latere Hollandse Quickly had deze wielmaat (een fijne maat banden wanneer je nu nieuwe zoekt). Er was een achterbrug gemonteerd op het vaste frame voor het dragen van een buddyseat. Als krachtbron werd een 3-versnellingsblok van 1,7 pk ingebouwd. Het geheel was nu geschikt om 2 personen te vervoeren.
Quickly S23 en S2/23
Vanaf 1961 werden uit nood twee restyling modellen aangeboden op basis van het bekende geperste stalen frame. Het éénpersoons model heette S 23 en de tweepersoons S2/23. Er was nu een horizontale tank aangebracht met een inhoud van 6,6 liter en kleinere 23-inch wielen. Ook de spatborden waren anders van model. De kleur was beige met een blauw frame en voorvork. De voorvorkbekleding was van polyester waarin een ovale koplamp met snelheidsmeter was opgenomen. Ook een model met buddyseat werd gelijktijdig uitgebracht. Deze had geen achtervering, maar wel de 3-versnellingsmotor en de grote remnaven van de T en TT. Het succes van deze modellen was relatief groot.
Meer over de Quickly S2/23
De eerder genoemde Cavallino werd uit productie genomen omstreeks 1960. De markt voor de zwaardere modellen werd steeds groter bij de concurrentie. Kreidler en Zündapp hadden veel succes bij de jeugd met hun Mokicks. Dit waren bromfietsen met een kickstarter in plaats van pedalen. In vergelijking met de NSU modellen waren de motoren van deze brommers gemaakt met een zekere reserve. Het Quickly blokje was daarbij vergeleken wat minder robuust. Ook de wegligging van de TT en met name de T was niet echt geweldig door de soepele vering en de gewichtverdeling. Wanneer je de T met één hand bestuurde begon hij de slingeren, zodat je snel een tweede hand moest bijgrijpen om het geheel op de baan te houden.
Quickly TT-K
Om toch een graantje mee te pikken werd in 1960 de TT ook voorzien van een kickstarter en liep naast dit model mee als TTK (met de K van Kickstarter). Tevens werden wat wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van de TT. Er was een stuur-demper aangebracht (voor stabieler weggedrag) en een kortsluitschakelaar voor het afzetten van de motor. De kleplichter werd weggelaten. Ook de stuurbekleding week of van de gewone TT.
Dit model werd maar 1 jaar gemaakt. Jongeren gingen toch liever voor modellen van Kreidler of Zündapp.
Quickly N23
Het oermodel kreeg in 1962 ook eindelijk de 23-inch wielen en heette vanaf dan Quickly N 23. Dit was eigenlijk een compleet achterhaald model met restonderdelen van de eerste serie. Het ronde tankje, de halve naaf remmen en het iele draad-standaardje werden hier nog steeds toegepast. De andere kleurstelling met beige en donkergrijs maakten het geheel weinig aantrekkelijker.
Quickly F(ederbeinen)
In 1962 kreeg het model S 23/2 nog een opfrissing door eindelijk een achtervering toe te passen. De schokdempers van het T en TT model werden aan de achterzijde geplaatst. Het model kreeg de typenaam Quickly F (van Federbeinen). Dit was de laatste bromfietsontwikkeling bij NSU.
De automodellen hadden zoveel succes, en de toekomst voor de Wankelmotor werd positief ingezien. Men besloot de productie van de fietsen en bromfietsen te stoppen in 1963. Door de onverkochte voorraden werden tot in 1967 nog nieuwe bromfietsen afgeleverd voordat bet doek definitief viel.
Van Oorschot
Naast de al eerder aangehaalde afwijkende kleuren voor de nederlandse Quickly S, werden er bij importeur van Oorschot nog meer afwijkende modellen geleverd. Zo was er een Luxus I, in dezelfde zwart/beige kleurcombinatie als de S/2, waarbij het beklede stuur dan werd vervangen door een standaard N c.q. S. stuur. Een later model Luxus II kreeg het stuur en de vierkante tank dat bij de S23- en F-types gebruikt werd. Vanwege de nederlandse wetgeving werden al deze modellen voorzien van een dim-/grootlichtschakelaar op het stuur, die ook voorzien was van een kortsluitschakelaar. Meer details vind u op de Quickly Van Oorschot pagina.
NSU Quick 50
Vaak gezien als de zwaarste uit de Quickly-serie NSU bromfietsen is de NSU Quick 50 toch een echte motorfiets. Meer informatie….
Vittoria
Vittoria is een van de vele bedrijven die bromfietsen hebben geproduceerd die werden aangedreven door een NSU-motorblok. We hebben voor de producten van dit merk een aparte pagina gestart.
Kenteken op je Quickly?
Helaas – de schouwingsperiode is op 31 oktober afgelopen. Een aanvraag kan nu alleen nog via een RDW keuringsstation. Er is een aparte pagina met informatie over de nieuwe bromfiets kenteken regeling.