175 OSB
De Maxi is als het ware het kleine broertje van de Max, veel eigenschappen van de Max komen in de Maxi terug. Verschillen zijn naast afmetingen en cilinderinhoud:
- Het stuur van profielstaal, waarin de bowdenkabels onzichtbaar verwerkt zijn
- Andere opbouw van de motor, de koppeling zit rechts in het motorblok en ook de uitlaat zit aan die zijde
- De stroom wordt opgewekt met behulp van een magneetvliegwiel
NSU heeft de Maxi van 1957 t/m 1963 gebouwd. Medio 1963 werd de productie overgebracht naar Serajewo, waar de firma Pretis, na in 1963 nog een aantal echte NSU Maxi’s te hebben geproduceerd, in de jaren daarna de Maxi onder eigen naam op de markt bracht. De Pretis Maxi verschilde overigens alleen van de NSU Maxi in de merkplaatjes en de iets anders gevormde tank.
Technische gegevens
Motor | Luchtgekoelde ééncilinder viertakt kopklep blokmotor |
Inhoud | 174 cm3 |
Klepsturing | Bovenliggende nokkenas |
Boring x Slag | 58 x 62mm |
Vermogen | 12,5 pk |
Compressie | 1:7,8 |
Carburateur | Bing 2/22/27 |
Smering | Dry Sump met tandwielpomp |
Oliefilter | Papierfilter |
Ontsteking | Accu / bobine ontsteking |
Krachtoverbrenging | Ketting |
Versnelling | 4 voetversnellingen |
Koppeling | Meervoudige droge platenkoppeling |
Opbouw | Geperst stalen frame |
Voorwiel | Telescoopvork |
Achterwiel | Swingarm met twee hydr. gedempte veerelementen |
Remmen | Twee volle naaf 140 mm trommelremmen |
Wielen en banden | 3,25 x 18″ |
Algemene gegevens | L: 1.997mm, B: 655mm, H: 1.018mm |
Gewicht | 137 kg |
Tankinhoud/verbruik | 10,9l / 3,2-3,5/100km |
Topsnelheid | 110 km/h |
Productieaantal | 1957: 5.000 (frame/motor: 2 125 001/3 300 001 1958: 1.189 1959: 1.854 1960: 3.067 1961: 4.460 1962: 2.401 1963: 7.500 1964: ~6.000 Totaal: ~31.400 |
Meer informatie
Terug naar motorfietsen