Konsul I en II (351 OS-T en 501 OS-T)
De Konsul I en II zijn sterk op elkaar gelijkende, gemoderniseerde versies van de 351 OSL en 501 OSL . De modernisering betreft met name de hydraulisch gedempte telescopische voorvork en de plunjervering achter, die bij de vooroorlogse typen niet aanwezig waren.
Wel waren de Konsuls door deze extra vering zo’’n 20 kg zwaarder dan hun voorgangers en dat kwam de prestaties niet ten goede. De typen werden niet echt populair en de verkopen bleven beperkt.
Voor de II is er nog een zgn Sportkasten ombouw geweest; met wat vervangende motoronderdelen werd er 30 pk uit het blok gehaald. Werd ook nog de megafoon-sportuitlaat gemonteerd kwam men zelfs op 33 pk en een topsnelheid van 145 km/h.
Tegenwoordig is de Konsul een relatief zeldzame motorfiets en qua aanschaf en onderhoud liggen de prijzen op het niveau van een voor-oorlogse machine.
Technische gegevens
Motor | Luchtgekoelde ééncilinder viertakt kopklepmotor |
Inhoud | Konsul I : 349 cm3 Konsul II : 498 cm3 |
Klepsturing | Onderliggende nokkenas en stoterstangen |
Boring x Slag | Konsul I: 75 x 79 mm Konsul II: 75 x 99 mm |
Vermogen | 17,4 / 21,5 pk |
Compressie | 1: 6,32 |
Carburateur | Konsul I: Bing AJ 2/26/13 Konsul II: AJ 2/27/1 |
Smering | Dry Sump met tandwielpomp |
Electrisch | Accu / bobine (Noris) |
Krachtoverbrenging | Ketting |
Versnelling | 4 voetversnellingen |
Opbouw | Buizenframe |
Voorwiel | Telescoopvork |
Achterwiel | Plunjervering |
Remmen | Twee halve trommels |
Wielen en banden | 3,50 x 19″ |
Algemene gegevens | L: 2.185mm |
Gewicht | Konsul I:190 Konsul II: 195 kg |
Tankinhoud/verbruik | 11,5 l, 2,7l/100km |
Topsnelheid | Konsul I:110 km/h Konsul II: 123 km/h |
Productieaantal | Konsul I: 1951 –- 1953 / ca. 8.200 stuks Konsul II: 1951 –- 1954 / ca. 6.000 stuks |
De verschillen
Een veelgestelde vraag is hoe je vanaf de buitenkant het verschil tussen een type I en type II kunt herkennen.
- De simpelste: het typeplaatje geeft de cilinderinhoud aan.
- Bij een originele uitvoering is de cilindervoet van een 351 met M10/SW17 en die van een 501 met M12/SW19 vastgezet.
- Onbevestigd: 351cc = motornr. 95xxxx, 501cc = 97xxxx
- …
Meer informatie
Terug naar motorfietsen