Voor een kentekenaanvraag moet je langs bij een RDW-keuringsstation, ook al heb je een schouwingsbewijs!. Bij de RDW krijgt je Quickly een volledige (technische) keuring krijgt; hier wordt dan o.a. gekeken naar of het een in Nederland bekend model bromfiets is, maar ook of licht en remmen het goed doen en of er niet teveel lawaai van je machine af komt.
Voor de keuring moet je een aantal zaken regelen. Het belangrijkste is de technische staat. Daarnaast moet je zorgen dat framenummer en eventueel motornummer goed te lezen zijn. Als je een typeplaatje erop hebt is dat uiteraard het beste.
Sommige framenummers hebben 2 letters voor en 1 letter achter het framenummer had staan; waarschijnlijk is dit een Deense Quickly. Als je de letters er af laat hou je een “normaal” N.S.U. framenummer over – dat even doorgeven aan de RDW zou voldoende moeten zijn. De modellen verschillen verder n.l. niet van de Nederlandse.
Nederlandse Cavallino’s hebben een framenummer dat er uit ziet als VOKA*1234. Twee clubleden hebben de RDW al even duidelijk gemaakt dat dit toch echt origineel en dus correct is.
Belangrijk is dat je het bouwjaar kunt bewijzen – dat de Quickly’s goedgekeurde bromfietsen waren en allemaal van voor 1967 mag de RDW ondertussen duidelijk zijn. Ben je niet zeker van het bouwjaar, stuur dan even een berichtje aan de secretaris. De club heeft een groeiend overzicht van de frame- en motornummers en de bijbehorende bouwjaren.
Typegoedkeuring
We hebben de volgende Toelatingsnummers kunnen vinden:
NL B 4029 Quickly S 23 | NL B 4034 Quickly F | NL B 7004 Quickly (N), S, L | NL B 9039 Quickly T, TT, Cavallino |
Als club hebben we de documenten behorende bij bovenstaande typegoedkeuringen als PDF. Clubleden kunnen deze via de secretaris verkrijgen. Die kan je dan printen om mee nemen naar de RDW.
Een Quickly als snorfiets?
In principe is elke bromfiets terug te brengen tot hij voldoet aan de specificaties van een snorfiets. Hij mag dan maximaal 30km/h kunnen rijden. Met een kleinere (8mm) carburateur, en kleiner voortandwiel (11 tanden) kom je al een heel eind. Maar waarom?
Bij de meeste georganiseerde bromfietsritten kom je met een snor-Quickly niet meer mee. En als je er te hard mee rijdt riskeer je een boete. Bij de 3e maal te snel (“dus” opgevoerd) wordt ‘ie zelfs in beslag genomen. En als je later alsnog een “snelle” Quickly wilt moet je ‘em opnieuw laten keuren.
Een kenteken – en dan?
Nadat je Quickly is voorzien van een kenteken kom je in de situatie dat je hem verzekerd moet hebben. Als je er niet mee rijdt en daarom (nog) geen verzekering hebt afgesloten, moet je het kenteken schorsen, net als bij klassieke auto’s. Een schorsing is maar een jaar geldig en moet dus steeds verlengt worden. Dat moet bij het postkantoor en kost uiteraard geld. Meer informatie, bijvoorbeeld voor het schorsen van verzamelingen, vind je op de website van de RDW.
Verder hoef je voor het rijden in landen die een kentekenplicht voor bromfietsen kennen, zoals Duitsland en Groot-Brittaniƫ, geen zogenaamd HH-kenteken meer aan te vragen. Je hebt dan alleen nog een groene kaart van je verzekering nodig.
Wil je een aanhanger achter je Quickly, dan moet die een witte plaat voeren!
[NSU] Bromfietsen in Nederland
Hier een klein stukje aanvullende informatie over de geschiedenis van bomfietsen in Nederland, aangevuld met wat specifieke NSU Quickly informatie:
1948 | Eerste bromfietsen op de markt | |
1953 | Eerste NSU Quickly | |
1956 | Invoering van maximumsnelheid van 40 km/u Typekeurnummers worden door Onze Minister of de Dienst Wegverkeer in de Nederlandse Staatscourant gepubliceerd | |
Jul 1958 | Typekeurnummers niet meer in de Nederlandse Staatscourant | |
1965 | De laatste NSU Quickly verlaat de fabriek | |
1975 | Invoering helmplicht | |
1996 | Invoering bromfietscertificaat | |
Sep. 2005 | Invoering Nederlands brom- en snorfietskenteken |
Terug naar bromfietsen