In juli 1927 voerde NSU een verandering door in de naamgeving van haar motoren. De eerste twee cijfers geven vanaf nu de motorinhoud neer en het derde cijfer het aantal cilinders. De opvolgende letter geeft het kenmerk van de motorfiets weer. Zo wordt de 4 pk eencilinder BT/1 vanaf dat moment de 501 T, waarbij de T voor Tourenmodell staat.
Ten opzichte van de oudere modellen verhuist de accu naar een plaats in het frame, onder het zadel en er komen tassen aan het bagagerek voor o.a. het gereedschap.
Technische gegevens
Motor | Staande luchtgekoelde ééncilinder viertakt, zijkleppen |
Boring x Slag | 80 x 99mm |
Inhoud | 494 cc |
Vermogen | 11 pk |
Compressie | 4,9:1 |
Carburateur | Amac OJ 15 of MD15 |
Brandstoftank | frametank |
Electrisch | Bosch magneetontsteking |
Krachtoverbrenging | Open ketting naar achterwiel |
Koppeling | Droge lamellen |
Versnelling | 3-versnelling blokmodel |
Opbouw | Gelood gesloten buizenframe, motor ligt in frame, voetplanken |
Voorwiel | Buizenframe met schroefveer |
Achterwiel | ongeveerd, steekas met 3 bouten |
Remmen | Trommelrem |
Wielen en banden | 26 x 3, eventueel 27 x 3,5 |
Algemene gegevens | L: 2.175 mm, B: 830 mm, (zit)H: 1040 mm |
Gewicht | 158 kg |
Tankinhoud | 12 l |
Topsnelheid | 100 km/h |
Bouwjaren | 1927 – 1929 |
Productieaantal | 13.605 stuks |
In de club
Binnen de NSU Club Nederland is er 1 motor van dit model.
Meer informatie
NSU Greifzu – Typenkunde (D)
NSU24.de – Daten NSU 501 T “Blockmodell” (D)
Terug naar motorfietsen