Deze pagina bevat zeer compact wat informatie over de auto’s die in Neckarsulm gebouwd werden voor de 2e wereldoorlog. Bij elke model vind u een plaatje en een aantal links naar pagina’s met meer informatie over het betreffende model. Als u nog aanvullingen heeft horen we dat graag.
Sulmobil
Bouwjaren: 1905-1906
Productieaantallen: n.a.
Topsnelheid: ~35 km/h
Algemene informatie: Driewielig transport voertuig. De motor is gesitueerd boven het voorwiel. Stuurwiel gelijk een moderne auto. Dichte laadbak aan de achterzijde, boven de achteras.
Neckarsulm Motorwagen NSU 6/8 PS
Bouwjaren: ~1906
Productieaantallen: n.a.
Topsnelheid: ~45 km/h
Algemene informatie: Deze auto was bedoeld als opvolger van de Sulmobil, met een laadvermogen van 350 Kg, maar was ook geen groot succes.
Neckarsul Motorwagen NSU 6/10 PS
Bouwjaren: 1906-1907
Productieaantallen: n.a.
Topsnelheid: 60 km/h
Algemene informatie: The first NSU people car; it seated 2 or 4 persons.
Neckarsul Motorwagen NSU 15/24 PS
Bouwjaren: 1906
Productieaantallen: n.a.
Topsnelheid: 70 km/h
Algemene informatie: De eerste grote NSU personenauto; auto met 6 zitplaatsen.
Neckarsul Motorwagen 8/15 PS
Bouwjaren: 1907-1908
Productieaantallen: n.a.
Topsnelheid: 70 km/h
Neckarsul Motorwagen 10/20 PS
Bouwjaren: ~1908
Productieaantallen: n.a.
Topsnelheid: 70 km/h
Neckarsul Motorwagen 6/12 PS
Bouwjaren: 1907-1908
Productieaantallen: n.a.
Topsnelheid: 55 km/h
Neckarsul Motorwagen 6/14 PS
Bouwjaren: 1907-1908
Productieaantallen: n.a.
Topsnelheid: 55 km/h
Neckarsul Motorwagen 5/10 PS
Bouwjaren: 1909-1911
Productieaantallen: n.a.
Topsnelheid: 50 km/h
Neckarsul Motorwagen 6/18 PS
Bouwjaren: 1908-1914
Productieaantallen: n.a.
Topsnelheid: 60 km/h
Neckarsul Motorwagen 10/30 PS
Bouwjaren: 1911-1914
Productieaantallen: n.a.
Topsnelheid: 75 km/h
NSU 13/35 PS Vierzylinder-Motorwagen
Bouwjaren: 1911-1914
Productieaantallen: n.a.
Topsnelheid: 90 km/h
NSU 8/24 PS Vierzylinder-Motorwagen
Bouwjaren: 1912-1925
Productieaantallen: n.a.
Topsnelheid: 70-75 km/h
Available as a 1:43 model car from Ziss and Euromodell.
NSU 5/15 PS Vierzylinder-Motorwagen
Bouwjaren: 1914-1925
Productieaantallen: n.a.
Topsnelheid: 60 km/h
Algemene informatie: Was verkrijgbaar als soft-top/cabrio en met een vast dak. De latere variant Taube genoemd.
Het open model werd ook gebruikt als race-auto: in 1923 wonnen drie, en in 1924 twee 5/15 PS auto’s de eerste plaatsen in de race op het Avus circuit nabij Berlin.
NSU 2 1/2-Tonner-Lastkraftwagen
Bouwjaren: ~1921
Productieaantallen: n.a.
Topsnelheid: 50 km/h
Algemene informatie: Vrachtauto, vergelijkbaar met Ford-T vrachtauto’s
NSU 14/40 PS Vierzylinder-Motorwagen
Bouwjaren: 1921-1925
Productieaantallen: n.a.
Topsnelheid: 100 km/h
NSU 5/30 PS Sportwagen
Bouwjaren: 1923-1924
Productieaantallen: n.a.
Topsnelheid: 125 km/h
NSU 5/25 PS Phaeton & Limousine
Bouwjaren: 1924-1928
Productieaantallen: n.a.
Topsnelheid: 80 km/h
NSU 5/25 PS Sport Boattail
Verschillende foto’s van het Oldtimer Gala Schwetzingen 2007 (eigenaar: Horst Schultz ): 1, 2
Bouwjaren: ~1925
Productieaantallen: n.a.
Topsnelheid: ? km/h
NSU 6/60 Kompressor-Rennwagen
Bouwjaren: 1926
Productieaantallen: 4
Motor: 6-cilinder lijnmotor, 1.482cc (59,1 x 90mm), zijkleppen, horizontale Roots supercharger aangedreven vanaf de versnellingsbak, Zenith carburateur
Vermogen: 60 pk bij 4.000 tpm
Versnellingsbak: 4-versnellingen en achteruitversnelling, meerplaats koppeling
Vering en demping: bladveren met frictie-schokdempers
Algemene informatie: Er is slechts één exemplaar bewaard gebleven van de vier NSU fabrieksteam auto’s die 1-2-3-4 finishte in hun klasse en 5-7-8-10 in het algemeen klassement van de 23 deelnemers in de eerste Duitse Grand Prix op de AVUS in 1926. Kloble’s leidende NSU bereikte een gemiddelde van averaged 126 km/h in de 400 km durende race.
Met een topsnelheid van bijna 175 km/h, waren de 830 kg wegende NSU’s zeer geavanceerd voor hun tijd. De gerestaureerde auto, chassisnummer 7583, was aangekocht door NSU van Martin Stahn uit Berlijn in December 1966 in ruil voor een nieuwe NSU Type 110 auto. Hij kocht de auto in 1931 voor 150 Reichsmark en reed er mee over de openbare weg tot 1937.
NSU 6/30 PS Phaeton & Limousine
Bouwjaren: 1928-1930
Productieaantallen: n.a.
Topsnelheid: 85 km/h
NSU 7/34 PS Sechzylinder
Bouwjaren: 1928-1931
Productieaantallen: n.a.
Topsnelheid: 90 km/h
Algemene informatie: Was verkrijgbaar als Phaeton, Limousine en Cabriolet.
Meer informatie
Audi – 1873 bis 1918 – Deel van de geschiedenis van Audi (Duits)
Audi – 1918 bis 1932 – Deel van de geschiedenis van Audi (Duits)
Wie Alles Begann – 1 – Chonologie van de geschiedenis van Audi (Duits)
Wie Alles Begann – 2 – Chonologie van de geschiedenis van Audi (Duits)
AUDI – Typen und Geschichte (Duits)
HistoMobile
REKONSTRUKTION eines NSU Cabriolet 7/34 (Duits)
Fredy’s NSU Page – afbeelding en info (Duits)
AutoZine – Korte AUDI gesscheidenis (Hongaars)
NSU 1913 6/18 – Norsk Veteranvogn Klubb (Noors)
Image from 8/24 PS in Czech magazine
Image from 14/40 PS in Museum Sinsheim
1926 Race NSU – Foto genomen in het museum
Goodwood Festival of Snelheid 1998
Road & Track Online – Monterrey Historic Races: Auto Union
Das Auto von Heute – Enkele anzichtkaarten met NSU auto’s
Terug naar auto’s