Lambretta
De eerste Lambretta’s (1950) waren in licentie gebouwde Innocenti scooters. NSU zocht een manier om een grote groep fabrieksmedewerkers aan het werk te houden nadat een grote order op zijn einde liep. Scooters waren een hot item, en zo ging ook NSU op zoek naar een plaatsje op de markt.
Het eerste model was op basis van de Lambretta LC. De eerste scooters kwamen afgebouwd uit Milaan, maar ondergingen in Neckarsulm een aantal wijzigingen. De schakelhandel werd vervangen en er werd een nieuwe kleur ingevoerd. Vanaf november 1950 waren de 4.5pk sterke “rollers” beschikbaar voor de klant.
Maar zoals het bij NSU altijd toe ging, kon het beter; na de nodige aanpassingen, zowel motorisch als in het electrische gedeelte. Vanaf februari 1951 kochten mensen een echte NSU Lambretta 125. Vooral in de uitrusting verschilden die van de originele italianen; een dashboard met verlichte toerenteller en een klokje, afsluitbaar handschoenenvak, een tassenhaak(!), een stuurslot en een reserve-wiel.
In 1952 had de Lambretta 5.1pk, en werd de tweewieler (tegen een meerprijs) in een twee-kleuren combinatie (standaard waren 4 “effen” kleuren) en met vele chrome opties leverbaar.
Vanaf 1954 waren er nog meer veranderingen; er kwam een dynastart in en er werd gestart met een contactsleutel. De motor werd vergroot naar 150cc (6.2pk)
De laatste Lambretta’s verlieten in 1956 de fabriek. Maar de opvolger voor de Lambretta was al klaar:
Prima
In 1955 liep het licentieverdrag met Innocenti af, en mocht NSU zijn eigen scooters ook gaan exporteren.
En NSU zou NSU niet zijn als er niet een aantal technische verbeteringen aan het Innocenti-ontwerp gedaan werden. De veerarmen van de voornaaf kregen 2 veren, zoals ook op de motoren en Quickly’s gebruikt werden. Het standaard buizenstuur werd vervangen door een profiel waarin de bedrading netjes kon worden weggewerkt. Het zadel kreeg een langere veerweg, wat het komfort bevorderde. En met wat extra chroom bleef deze Prima D tot en met 1960 in productie.
In 1957 werd een kompleet nieuw ontwerp getoond. De Prima V (NSU Typ 28) had een 175cc motor die 9.5pk leverde. Dit was zeker geen extreem vermogen, maar met de ruime marge kwam het de betrouwbaarheid zeker ten goede. De nieuwe motor dreef de iets grotere wielen via een kardan aan en de vier versnellingen werden met de voet geschakeld. De vering werd hydralisch gedempt en uiteraard kon er elektisch gestart worden.
In hetzelfde jaar bracht NSU ook de Prima III (NSU Typ 26) op de markt, voor die mensen die niet met de zwaardere “V” wilde of durfden te rijden. De tweetakt 146cc met 7.4pk en de magneet-ontsteking waren de grootste verschillen.
Omdat de Prima’s toch relatief duur waren bracht NSU in 1959 twee extra modellen uit:
De Prima III K (NSU Typ 33), met een kickstarter en zonder chroom
De Prima III KL, met een kickstarter met nog steeds met het luxe chroom
In 1964 stopte de gehele “Roller”-productie.
Maxima
Begin jaren ’60 probeerde NSU marktaandeel terug te winnen; er werd gewerkt aan een 4-takt scooter. Er werden voor de IFMA van 1960 nog wel vooraankondigingen en technische gegevens verspreid, maar uiteindelijk stond de Maxima niet op de show. Verder dan een prototype is dit model helaas niet gekomen
In onze club
Ondanks dat er de nodige leden zijn die een dergelijk voertuig bezitten, zien we ze helaas erg weinig op de weg. Gelukkig zijn er een aantal leden van de Lambretta Club Nederland die wel regelmatig in het openbaar verschijnen met hun (NSU) Lambretta.
Technische gegevens
Lambretta | Prima D | Prima III | Prima V | |
Bouwperiode | 1950 – 1956 | 1956 – 1960 | ||
Motorprincipe | Tweetakt | |||
Zuiger | kam | Vlak | ||
Cil. inhoud | 123 cm3 | 146 cm3 | 175 cm3 | |
Boring x slag | 52 x 58 mm | 57 x 58 mm | 57 x 57,6 mm | 62 x 57,6 |
Compr.verh. | 1:6,0 | 1:6,5 | 1:6,35 | |
Vermogen | 4,5 pk | 6,2 pk | 7,4 pk | 9,5 |
Versnellingen | 3, hand | 4, voet | ||
Frame | Buisframe | |||
Lengte | 1740 mm | 1910 mm | ||
Wielbasis | 1240 mm | |||
Tank | 6 l | 7,3 l | ||
Banden | 4.00 x 8″ | 3.50 x 10″ | ||
Gewicht | 95 kg | 123 kg | 131 kg | 138 kg |
Max. snelheid | 75 km/h | 80 km/h | 84 km/h | 90 km/h |
Productiegegevens
Jaar | Lambretta | Prima D | Prima III | Prima V | Prima III K/KL |
1950 | 743 | ||||
1951 | 8.105 | ||||
1952 | 18.259 | ||||
1953 | 29.004 | ||||
1954 | 29.733 | inks | |||
1955 | 26.684 | ||||
1956 | 4.515 | 37.062 | |||
1957 | 25.067 | 1.409 | 5.462 | ||
1958 | 8.650 | 5.904 | 9.447 | 2.170 | |
1959 | 2.632 | 5.151 | 4.913 | 10.577 | |
1960 | 3.500 | 6.920 | 6.008 | 7.805 | |
1961 | 6.125 | 3.924 | 1.552 | ||
1962 | 350 | 300 | 0 | ||
1963 | 2.451 | 950 | 2 | ||
1964 | 2.100 | 400 | 1.100 | ||
Totaal | 117.043 | 76.911 | 30.410 | 31.404 | 23.206 |
Meer informatie
- Classic Scoots (UK)
- Kleine NSU Typenkunde (D)
- Sittingmax.de – Prima’s (D)
- Cybermotorcycle – NSU Scooters (US)
- NSU24.de – NSU Roller (D)