Voor de meeste mensen is de Prinz 4 of de TT de eerste of misschien zelfs enige auto die ze zich kunnen herinneren. Bij sommige mensen is dat de Ro 80, met alle (soms slechte) berichten die erover werden gepubliceerd.
In den beginne
Maar al ver voor 1961 bouwde NSU autos. De eerste stap van motorfiets naar auto werd al in 1905 gezet, met de 3-wieler SulMobil. En er werden auto’s in licentie van het Belgische merk Pipe gebouwd.
In 1906 volgde de eerste echte Neckarsulmer Motorwagen. De auto’s uit Neckarsulm vielen in de kleinste en middelste klasses. Er werd mee geraced, maar gewonnen, dat nog niet. Naarmate de techniek verbeterde werd dat anders, en in 1926 stonden er 4 NSU’s vooraan in de 1.5 liter-klasse bij de Große Preis von Avus.
In de periode tot 1931 werden minimaal 30 types gebouwd, waaronder zelfs een 2½-tons vrachtwagen. Helaas bevinden zich geen (rijdende) voertuigen uit deze periode in het wagenpark van onze club.
Meer informatie over de NSU’s van voor de 2e Wereldoorlog.
NSU/FIAT, Neckar
In de periode van 1939 tot en met 1969 werden eerst onder de naam NSU FIAT, later onder Neckar, in licentie versies van “gewone” FIAT’s als de FIAT 600 gebouwd.
Meer informatie over de NSU FIAT-modellen.
Prinz
In 1957 kwam er weer een echte NSU op de markt; de Prinz. Die eerste plannen en modellen bestonden uit een driewieler, aangedreven door een 250 cc motor die ook al in de Max motorfietsen gebruikt werd, maar uiteindelijk werd het een kleine vierzitter, een échte auto.
In de zes jaar dat dit model op de markt was werden er 4 verschillende types gebouwd, die onderling erg weinig van elkaar verschillen. In de club zijn ongeveer 10 van deze Prinzen aanwezig, inclusief één in race-uitvoering.
Meer informatie over de NSU Prinz I-II-III-30(E).
Sportprinz
In 1959 werd op basis van het onderstel van de Prinz een coupé uitgebracht: de NSU Sportprinz. Ondanks het kleine motortje van net geen 600 cc een pittig ding dat de nodige aandacht trekt. Ondanks dat er in de reclamefoto’s voor dit model meestal dames te zien waren, hadden die wat moeite met de rauwe manier van schakelen bij de eerste modellen.
In onze club is dit ontwerp van Nuccio Bertone met minimaal 15 voertuigen vertegenwoordigd, waarvan een aantal regelmatig op de openbare weg te zien is.
Meer informatie over de Sportprinz.
Prinz 4
Met de introductie van de Prinz 4 in 1961, kwamen er een aantal verbeteringen beschikbaar die ook in de latere Sportprinzen hun toepassing kregen. In tegenstelling tot de Sportprinz was dit een echte, en voor zijn grootte, ruime vierzitter. Het werd de vervanger van de oudere Prinz modellen.
Meer informatie over de Prinz 4.
Een populaire auto werd dit, mede door de korte draaicirkel en de toenmalig redelijk hoge topsnelheid van 120 km/h.
Wankel Spider
In 1964 kwam NSU met de eerste productieauto met een Wankelmotor: de Wankel Spider. Qua model lijkend op een cabrio-Sportprinz, waren de motor en prestaties duidelijk anders. Ondanks een kleine productie (minder dan 3000) stuks, zijn er procentueel nog veel van deze auto’s op de weg. Sinds kort is er zelfs een heus Wankel-Spider register. Meer informatie over de Wankel-motor.
Prinz 1000
In 1964 werd er een nieuw model uitgebracht: de Prinz 1000. De 2-cilinder motor uit de oudere modellen werd vervangen door een degelijke 998 cc 4-cilinder en de carrosserie werd iets groter en ruimer.
TT & TTS
Van de 1000 werd daarna een sportieve versie uitgebracht: de TT. Een auto die ondanks de achterwiel aandrijving zijn mannetje stond in de racerij. Met 998 cc mochten de wagens meerijden in de klasses tot 1 liter; helaas zijn er ook veel gesneuveld op de baan. De latere TTS had iets meer pk’s.
Omdat de basis voor de 1000 en de TT gelijk is, zijn veel van de TT’s en TTS’en die nu op de weg rijden hun leven in de fabriek in Neckarsulm begonnen als “gewone” 1000.
Typ 110, later 1200
Een jaar na het uitbrengen van de 1000, in 1965, werd de Typ 110 geïntroduceerd. De auto had een langere neus, dus meer kofferruimte, en een 1100 cc motor. In 1967 werd het model opgevolgd door een 1200 cc versie.
Ro 80
Aan deze bijzondere auto zullen wij -ooit…- een aparte pagina wijden. Niet voor niets werd dit model Auto van het jaar 1967. Met meer dan 95 stuks, de absolute topscorer in onze club.
Uitgerust met een tweeschijfs-Wankel-motor en een groot aantal erg moderne en luxe opties een auto die in het huidige verkeer alleen opvalt door het aparte motorgeluid. Meer informatie over de Wankel-motor.
K 70
Bij de meeste mensen bekend als een Volkswagen, begon de K 70 zijn leven toch echt als NSU. Folders van dit model met daarop NSU in plaats van VW zijn nu echte collector’s items. Bij de overname door AUDI in 1969 wilden zij dit model niet; het zat te dicht tussen de bestaande AUDI modellen in.
VW nam het model mee in de deal, en ontwikkelde er aan tot 1970. Al in 1974 haalde men echter de eerste voorwielaangedreven VW alweer uit productie. Meer informatie en links over de K70