NSU Club Nederland

Cavallino

NSU Quickly Folder

Nederlandse uitvoering

De geruchten zijn dat de eerste Cavallino’s in Nederland gebouwd zijn en dan al in 1953 of 1954, dus ruim voor ze in Duitsland op de markt kwamen. Van Oorschot, de importeur, haalde de onderdelen vanuit Italië naar Nederland. De belangrijkste zaken die op een Nederlandse Cavallino duiden:

  • Op de tank bevindt zich geen geperst logo (“Qualkappe”)
  • Het voorspatbord mist de verbreding ter hoogte van veerpoot
  • Het framenummer (alleen ingeslagen, geen plaatje) bestaat uit VOKA + een 5-cijferig volgnummer

Italiaanse uitvoering

De Italiaanse of ook wel Amadori-uitvoering is de eerste serie die in Duitsland verkocht werd en loopt tot en met framenummer 733 142. De framenummers van de modellen lopen mee in die van de oudere modellen als N, S en L.
De belangrijkste kenmerken zouden zijn:

  • Amadori remtrommels (smalle volnaaf)
  • Voetremkabel naar het achterwiel
  • Tankaansluiting met binnendraad
  • Kort, smal stuur in één deel of korte pijpeinden met klemmen
  • Teleskoopvork met een voorspatbord dat gefixeerd is
  • Koplamp zilverkleurig

Duitse uitvoering

Er is een overgangsperiode waarin de Cavallino’s werden voorzien van verschillende onderdelen, omdat de productie in Italië en Duitsland parallel liepen.
De pure Duitse heeft:

  • NSU remtrommels (mogelijk als in de Quickly L of S-23)
  • Voetrem naar het achterwiel met stang
  • Tankaansluiting met buitendraad
  • Verstelbaar stuur uit deel één of korte pijpeinden met klemmen
  • Koplamp zwart

Later kwam er nog een teleskoopvork met een voorspatbord dat mee beweegt.

Hieronder een overzicht van de wijzigingen in de Duits-Italiaanse modellen tijdens de productieperiode. Helaas is er geen onderdelenboek voor de Nederlandse Quickly-modellen. De overgangsperiode valt in 1958 in een serie van ongeveer 5.000 stuks, dus ongeveer 1/4 van de totale productie.

Jaar Framenr./Motornr. Wijzging
1956668 411 / 704 717Introductie Duitsland
1958696 740 / 741 875Stuur verstelbaar
1958733 143 / 805 227Start tussenvorm met wijzigingen in:
Voorvork en achterburg
Stuur optioneel in 2 delen
Wielen, telleraandrijving, voetrem met remstang i.p.v. kabel
Ketting met 108 schakels i.p.v. 106
Gewijzigd gereedsschapsset
1958738 201 / 807 507Einde tussenvorm, alleen nog eerste voorvork
1958739 861 / 807 886Tank, bezinekraan
1958747 490 / 810 291Voorvork en spatbord aan elkaar
Stuur in 2 delen (clip-ons)

Technische gegevens

MotorNSU ééncilinder tweetakt
Boring x Slag40 x 39 mm
Inhoud49 cc
Vermogen1,7 pk bei 5000 toeren
Compressie5,5:1
CarburateurBing 1/9/23,
Brandstoftankframetank
ElectrischBosch 6V 17W Magneetontsteking
Krachtoverbrengingketting naar achterwiel
Koppelingmeervoudige staallamellen
Versnelling3-versnelling
OpbouwOpen buizenframe
VoorwielTelescopische voorvork
AchterwielSwingarm met 2 schroefveren en hydrolische demping
RemmenVolnaaf trommels
Wielen en banden23 x 2.25
Algemene gegevensL: 1.780 mm, B: 500 mm, H: 870 mm (zit: 750mm)
Gewicht54 kg
Tankinhoud10,8 l
Topsnelheid40 km/h
Bouwjaren1957 – 1960
Productieaantal (Duits)1957: 380
1958: 16.062
1959: 5.099
1960: 43
Totaal: 21.584
NieuwpreisDM ?,-

In de club

Meer informatie