De periode van de grote productieaantallen is vanaf 1957 definitief voorbij. De meeste bromfietsfabrikanten in Duitsland hebben de poorten inmiddels moeten sluiten. Ook bij NSU is de afname sterk verminderd. Door de toenemende welvaart is het mogelijk geworden voor een grote groep om zich overdekt te verplaatsen. De bromfiets is nu niet meer het noodzakelijke vervoermiddel voor langere afstanden. Voonamelijk degene die nog geen rijbewijs hadden maakten er nog gebruik van. Maar dan moest het er wel goed uitzien, en niet meer zo armoedig als in de beginjaren.
NSU leverde vanaf het begin motorblokjes aan Italië, die daar in eigen frames werden ingebouwd. Vooral in Noord Italië werden veel sportbromfietsen geproduceerd. Toen de vraag naar sportmodellen ook in Duitsland ontstond, nam NSU het Italiaanse model in 1957 vrijwel ongewijzigd over, als eigen model. Omdat de naam ook iets zuidelijks moest hebben, en men toen al een camping Cavallino beheerde bij Venetië, ging het beestje ook Cavallino heten, hetgeen paardje betekend. Het originele persplaten-frame werd losgelaten en er werd een geheel niet concept neergezet. Alleen het motorblok bleef uit de eerdere modellen bewaard. Er was een smalle harde buddyseat van Italiaanse makelij (Giullari) aangebracht.
In de smaak van de mode was deze bromfiets alleen in rood verkrijgbaar, met witte zijvlakken op de tank. Bij de uitvoeringen die men nu ziet is er soms ook sprake van een zwart vlak i.p.v. wit. Van de soms geziene blauwe uitvoeringen gaat het verhaal dat deze in Italië gebouwd zijn en speciaal voor de lokale markt in die kleurencombinatie.
In 1959 werd de opvolger van de Cavallino aangekondigd: de Quickly TT.
Volgens gegevens van de RDW, aangevuld met eigen (club) informatie zijn er minimaal 63 Quickly Cavallino’s in Nederland.
Er zijn verschillende uitgaves van de Cavallino, die onderling verschillen. De meeste mensen delen deze modellen in per land; Nederlands, Duits en Italiaans. Verder hebben er binnen de Duitse uitvoering zich ook een aantal ontwikkelingen voor gedaan betreffende de gebruikte voorvorken, trommels, e.d.
Hieronder een overzicht van de types, al zijn er maar weinig mensen die het precies weten wat de verschillen zijn; vaak komen eigenaren met informatie die die van de experts tegenspreken. Aanvullende informatie, liefst met documentatie onderlegd, is uiteraard van harte welkom. Mede hiervoor zijn we op zoek naar foto’s, met bouwjaar en framenummer.
Nederlandse uitvoering
De geruchten zijn dat de eerste Cavallino’s in Nederland gebouwd zijn en dan al in 1953 of 1954, dus ruim voor ze in Duitsland op de markt kwamen. Van Oorschot, de importeur, haalde de onderdelen vanuit Italië naar Nederland. De belangrijkste zaken die op een Nederlandse Cavallino duiden:
- Op de tank bevindt zich geen geperst logo (“Qualkappe”)
- Het voorspatbord mist de verbreding ter hoogte van veerpoot
- Het framenummer (alleen ingeslagen, geen plaatje) bestaat uit VOKA + een 5-cijferig volgnummer
Italiaanse uitvoering
De Italiaanse of ook wel Amadori-uitvoering is de eerste serie die in Duitsland verkocht werd en loopt tot en met framenummer 733 142. De framenummers van de modellen lopen mee in die van de oudere modellen als N, S en L.
De belangrijkste kenmerken zouden zijn:
- Amadori remtrommels (smalle volnaaf)
- Voetremkabel naar het achterwiel
- Tankaansluiting met binnendraad
- Kort, smal stuur in één deel of korte pijpeinden met klemmen
- Teleskoopvork met een voorspatbord dat gefixeerd is
- Koplamp zilverkleurig
Duitse uitvoering
Er is een overgangsperiode waarin de Cavallino’s werden voorzien van verschillende onderdelen, omdat de productie in Italië en Duitsland parallel liepen.
De pure Duitse heeft:
- NSU remtrommels (mogelijk als in de Quickly L of S-23)
- Voetrem naar het achterwiel met stang
- Tankaansluiting met buitendraad
- Verstelbaar stuur uit deel één of korte pijpeinden met klemmen
- Koplamp zwart
Later kwam er nog een teleskoopvork met een voorspatbord dat mee beweegt.
Hieronder een overzicht van de wijzigingen in de Duits-Italiaanse modellen tijdens de productieperiode. Helaas is er geen onderdelenboek voor de Nederlandse Quickly-modellen. De overgangsperiode valt in 1958 in een serie van ongeveer 5.000 stuks, dus ongeveer 1/4 van de totale productie.
Jaar | Framenr./Motornr. | Wijzging | ||
1956 | 668 411 / 704 717 | Introductie Duitsland | ||
1958 | 696 740 / 741 875 | Stuur verstelbaar | ||
1958 | 733 143 / 805 227 | Start tussenvorm met wijzigingen in: Voorvork en achterburg Stuur optioneel in 2 delen Wielen, telleraandrijving, voetrem met remstang i.p.v. kabel Ketting met 108 schakels i.p.v. 106 Gewijzigd gereedsschapsset | ||
1958 | 738 201 / 807 507 | Einde tussenvorm, alleen nog eerste voorvork | ||
1958 | 739 861 / 807 886 | Tank, bezinekraan | ||
1958 | 747 490 / 810 291 | Voorvork en spatbord aan elkaar Stuur in 2 delen (clip-ons) |
Technische gegevens
Motor | NSU ééncilinder tweetakt |
Boring x Slag | 40 x 39 mm |
Inhoud | 49 cc |
Vermogen | 1,7 pk bei 5000 toeren |
Compressie | 5,5:1 |
Carburateur | Bing 1/9/23, |
Brandstoftank | frametank |
Electrisch | Bosch 6V 17W Magneetontsteking |
Krachtoverbrenging | ketting naar achterwiel |
Koppeling | meervoudige staallamellen |
Versnelling | 3-versnelling |
Opbouw | Open buizenframe |
Voorwiel | Telescopische voorvork |
Achterwiel | Swingarm met 2 schroefveren en hydrolische demping |
Remmen | Volnaaf trommels |
Wielen en banden | 23 x 2.25 |
Algemene gegevens | L: 1.780 mm, B: 500 mm, H: 870 mm (zit: 750mm) |
Gewicht | 54 kg |
Tankinhoud | 10,8 l |
Topsnelheid | 40 km/h |
Bouwjaren | 1957 – 1960 |
Productieaantal (Duits) | 1957: 380 1958: 16.062 1959: 5.099 1960: 43 Totaal: 21.584 |
Nieuwpreis | DM ?,- |
In de club
Binnen de NSU Club Nederland zijn er minimaal 6 Cavallino’s aanwezig in de club. Zowel de Nederlandse, Italiaanse en verschillende Duitse uitvoeringen zijn vertegenwoordigd.
Meer informatie
- 2 Foto’s bij 50kubik.de (D)
- Folder-foto en technische informatie (D)
- NSU Welt.de – Restauratieverslag (D)
- NSU Quickly Fan Club – Restauratieverslag (D)
- Hochradklingel.de – Restauratie(foto)verslag (D)
- Marc du Bois’ 1959 Cavallino (D)
Terug naar bromfietsen