Het is nu 23 okt 2014, 14:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Quick koppeling trekker
BerichtGeplaatst: 21 okt 2012, 20:40 

Afbeeldingen: 363
Koppeling Quick.

Soms ben je druk bezig en dan wil dat ding niet. Dat had ik ook met de koppeling van een Quick. Nu weet ik wel dat je er met schroevendraaiers onder kan wrikken, maar zo is al heel wat historisch materiaal naar de haaien geholpen. Dat kan anders.

Afbeelding
We beginnen maar eens met een stukje van een dikke plaat ijzer wat ik nog in de schuur had liggen. Je weet dat je kracht moet gaan zetten dus een beetje body mag het plaatje wel hebben.

Afbeelding
Hierboven zie je een deel van de koppeling. Deze plaat gebruik ik voor de maten zodat je altijd zeker weet dat hij past. Met de ijzerzaag nog maar een paar hoeken er af gezaagd, anders is de slijpsteen zo snel op.

Afbeelding
Op de foto kan je zien dat ik de maten van de koppelingsplaat met viltstift heb overgetekend en daarna in het midden een centerpunt geslagen. Je gaat natuurlijk nooit met de boor de plekken centeren door de koppelingsplaat op het ijzer te leggen. Deze zal je koppelingsplaat beschadigen en dan is hij onbruikbaar!
Belangrijk op deze foto is dat je rechts een inslag moer ziet liggen. Deze heb ik later gebruikt voor om de bout van de koppelingtrekker er in te draaien. Heb je net wat meer gangen schroefdraad.

Afbeelding
Na wat boren en slijpen komt de vorm er al aardig in. Even een borsteltje er langs zodat er geen bramen meer aan zitten.

Afbeelding
Even met de stift een kruis maken zodat je precies het centrum van de gaten hebt. Centeren en dat het gat boren die gelijk is aan de buitendiameter van de inslagmoer.

Afbeelding
Daar is die dan! klaar voor gebruik. Mooi is te zien dat de inslagmoer er een stukje boven uit steekt. Net even dat extra schroefdraad zodat je zeker weet dat het goed gaat. Draai het toch kapot, is hij makkelijk te vervangen.

Afbeelding
Waar het allemaal om te doen was. Zonder enig probleem heb ik hem nu los kunnen halen.

Iedereen veel sleutelplezier.
Edward Bekebrede

Profiel Persoonlijk album  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur